De school is de ideale plek om het holebi-, trans(gender)- en interseksethema bespreekbaar te maken, attitudes bij te stellen en stereotypen te doorbreken. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de directie en CLB-medewerkers spelen een belangrijke rol. 

Drie tot acht procent van de bevolking is holebi. Dat betekent dat dus ook heel wat van je leerlingen, hun ouders en het schoolpersoneel holebi zijn. Je hoeft ook zelf geen holebi te zijn om met het thema in aanraking te komen. Zowat iedereen kent wel een aantal holebi’s of trans personen in hun omgeving.

Holebi, trans en intersekse jongeren voelen zich niet altijd goed in hun vel. Sommigen worstelen met hun zelfaanvaarding, anderen zijn bang om het te vertellen aan hun omgeving. Depressieve gedachten en gevoelens komen bij deze leerlingen vaak voor. Ook holebi, trans en intersekse leerkrachten bevinden zich soms in een moeilijke positie. 

Een school waar holebi’s, trans en intersekse personen welkom zijn en waar een open sfeer heerst, kan dus veel betekenen voor het welzijn van holebi, trans en intersekse leerlingen en hun leerkrachten.

U staat op het punt om zich in te schrijven voor deze virtuele ronde tafel; Hoe gender, etnisch culturele diversiteit, seksualiteit en seksuele identiteit (en andere ordeningsprincipes) verankeren in de lerarenopleiding secundair onderwijs?

  • Datum: Vrijdag 28 mei van 10 uur tot 12 uur
  • Locatie: Online (Zoom)

Deze ronde tafel is een samenwerking tussen Çavaria, Ella vzw, Sensoa, RoSa, de Vrouwenraad en Furia en heeft als doel om samen met lerarenopleiders goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen en te bespreken hoe lerarenopleidingen deze thema’s duurzaam kunnen verankeren. Onze organisaties kunnen aan de hand van de informatie mee een visie ontwikkelen en ons ondersteuningsaanbod verbeteren.
Na inschrijving ontvangt u een bevestigingsmail en in een later stadium zal u een zoom link ontvangen.

groepje leerlingen

Nieuwsberichten over geweld kunnen heftige reacties uitlokken in je klas. Het is dan een goed idee om tijdens je les ruimte te maken om hierover te praten. 
Maar hoe kan je het gesprek aangaan zonder dat emoties de overhand nemen en zorg je ervoor dat alle leerlingen zich veilig voelen? 

Wat doe je als een leerling het scheldwoord janet gebruikt? 

Janet is een van de meest gebruikte scheldwoorden onder jongeren. Veel jongeren zien dit niet meer als een scheldwoord maar als een ‘normaal’ onderdeel van hun taalgebruik. Daarom weten leerkrachten niet altijd goed hoe ze hierop moeten ...

Vlaamse LGBT+ schoolklimaatenquête
Çavaria peilde voor het eerst naar de schoolervaringen van LGBT+-leerlingen* in het secundair onderwijs. Een groot deel van de respondenten ...
Na het succes van 'Lou op weg naar school', 'Lou viert carnaval' en 'Lou in het herfstbos' neemt Lou ons nu mee naar het ziekenhuis. Ook in dit nieuwe Lou-boek wordt diversiteit als een vanzelfsprekendheid behandeld. Na het succes van 'Lou op weg naar school', 'Lou viert carnaval' en 'Lou in het herfstbos' neemt Lou ons nu mee naar het ziekenhuis. Ook in dit nieuwe Lou-boek wordt diversiteit als een vanzelfsprekendheid behandeld.
Lou in het ziekenhuis
nonbinair persoon in de klas

Werk je aan een opdracht rond het LGBTI-thema? We verzamelden de meest gestelde studentenvragen en hun antwoorden. Ontdek ze hier!