De school is de ideale plek om het holebi- en transgenderthema bespreekbaar te maken, attitudes bij te stellen en stereotypen te doorbreken. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de directie en CLB-medewerkers spelen een belangrijke rol. 

Drie tot acht procent van de bevolking is holebi. Dat betekent dat dus ook heel wat van je leerlingen, hun ouders en het schoolpersoneel holebi zijn. Je hoeft ook zelf geen holebi te zijn om met het thema in aanraking te komen. Zowat iedereen kent wel een aantal holebi’s of transgenders in hun omgeving.

Holebi- en transgenderjongeren voelen zich niet altijd goed in hun vel. Sommigen worstelen met hun zelfaanvaarding, anderen zijn bang om het te vertellen aan hun omgeving. Depressieve gedachten en gevoelens komen bij deze leerlingen vaak voor. Ook holebi- en transgenderleerkrachten bevinden zich soms in een moeilijke positie. 

Een school waar holebi’s en transgenders welkom zijn en waar een open sfeer heerst, kan dus veel betekenen voor het welzijn van holebi- en transgenderleerlingen en hun leerkrachten.

Na het succes van 'Lou op weg naar school', 'Lou viert carnaval' en 'Lou in het herfstbos' neemt Lou ons nu mee naar het ziekenhuis. Ook in dit nieuwe Lou-boek wordt diversiteit als een vanzelfsprekendheid behandeld. Na het succes van 'Lou op weg naar school', 'Lou viert carnaval' en 'Lou in het herfstbos' neemt Lou ons nu mee naar het ziekenhuis. Ook in dit nieuwe Lou-boek wordt diversiteit als een vanzelfsprekendheid behandeld.

Çavaria peilde voor het eerst naar de schoolervaringen van LGBT+leerlingen* in het secundair onderwijs. Een groot deel van de respondenten voelt zich onveilig op school en de overgrote meerderheid hoort regelmatig LGBT+negatief taalgebruik.